Tomi |
Wysłany: Sob 17:05, 12 Maj 2007 Temat postu: Graficzna prezentacja mocy |
|
Gdybyśmy mieli wskazać jeden element spośród wielu możliwości systemu Xbox 360, który naprawdę go wyróżnia, byłby to fascynujący potencjał graficzny. Przy nieustannie rosnącej mocy obliczeniowej, wizualne wrażenie i możliwości muszę być naprawdę niezwykłe, aby zwrócić uwagę.
I takie właśnie są. Grafika nie posunęła się tu tylko o krok do przodu. Dała gigantycznego susa.
Wyobraźnia staje się rzeczywistością.
Nowe standardy
Możliwość dysponowania wielkim potencjałem to dobra rzecz – ale jeszcze lepsze jest jego wykorzystanie. Dlatego też wszystkie gry na konsolę Xbox 360 muszą obsługiwać format panoramiczny i skanowanie progresywne w rozdzielczości 720.
--------------------------------------------------------------------------------
"Niektóre układy graficzne wyglądały dobrze na papierze, ale nie sprostały
oczekiwaniom. Ten procesor graficzny staje na wysokości zadania."
--------------------------------------------------------------------------------
Przy standardowym formacie panoramicznym nie ma potrzeby rozciągania lub powiększania obrazów w celu wykorzystania całego ekranu. Standardowe używanie skanowania progresywnego w rozdzielczości 720 oznacza, że możesz korzystać z gier Xbox 360 z niemal najlepszą rozdzielczością, jaką mogą zaoferować najbardziej zaawansowane telewizory HDTV.
Wszystkie gry mogą działać w rozdzielczości 576i (która stanowi rozdzielczość standardowego telewizora) 576p, 720p i 1080i - nieważne więc, jaką rozdzielczość obsługuje telewizor. Xbox 360 sobie z nią poradzi.
Wielka moc graficzna - a rezultaty mówią same za siebie.
Fakty
Jeśli lubisz liczby, oto kilka parametrów procesora graficznego Xbox 360, które możesz spokojnie przeanalizować:
Częstotliwość rdzenia 500 MHz
Moduł ALU 48-wektorowy
Moduł ALU 48-skalarny
16 modułów Texture Fetch
16 modułów interpolacji
16 modułów Vertex Vetch z programowalnym mozaikowaniem
Specjalny moduł sterowania przepływem cieniowania
Niestandardowa szybka karta EDRAM
Dla humanistów — to bestia, a nie karta. Guru od grafiki konsoli Xbox 360, Michael Dougherty, tak skomentował moc drzemiącą pod maską:
"W budowie procesora graficznego uwzględniono przede wszystkim wydajność. Niektóre układy graficzne wyglądały dobrze na papierze, ale nie sprostały oczekiwaniom z powodu niespodziewanego obciążenia przy rzeczywistym renderowaniu. Ten procesor graficzny staje na wysokości zadania."
Itagaki znowu to robi… niesamowite.
Mówiąc o niektórych cechach szczególnych procesora graficznego Michael wskazuje na moduły wektorowe i skalarne moduły ALU 48: "Oglądamy operacje cieniowania, które wymagają setek obliczeń matematycznych na piksel.To niezwykłe móc oglądać je w czasie rzeczywistym."
--------------------------------------------------------------------------------
Potencjał graficzny systemu Xbox 360 został dotąd wykorzystany
zaledwie częściowo. Tak naprawdę nic jeszcze nie widzieliśmy.
--------------------------------------------------------------------------------
Ważne jest także odpowiednie wyważanie mocy obliczeniowej.W przeszłości można było oczekiwać, że określone elementy procesora graficznego (na przykład moduły cieniowania wierzchołków i pikseli) będą działać niezależnie, ale procesor graficzny Xbox 360 jest w stanie wyważyć oba elementy tak, że gdy jeden jest niepotrzebny, drugi może korzystać z jego zasobów. Jak określa to Michael, "Moc obliczeniowa jest kierowana tam, gdzie jest potrzebna."
Co to wszystko oznacza? Rezultaty widać w praktyce, na każdym zdjęciu czy filmie: tekstura skóry koszykarza, oddzielne źdźbła trawy, realistyczny ruch mięśni twarzy, armie szczegółowych postaci, które jednocześnie pojawiają się na ekranie, zapierające dech w piersi realistyczne środowiska.
Lista jest długa, ale liczy się efekt. Graficzna moc konsoli Xbox 360 to najuważniej analizowana cecha systemu, a zarazem jego największa zaleta. To ona najlepiej świadczy o nastaniu nowej generacji gier.
Bardzo optymistyczne jest to, że pomimo całego dotychczasowego spektakularnego efektu, potencjał graficzny konsoli Xbox 360 został dotąd wykorzystany zaledwie częściowo. Tak naprawdę nic jeszcze nie widzieliśmy |
|